Bagaimana cara terbaik untuk menyatukan Api, Air dan Minyak?
Ikut hukum akal adalah mustahil untuk menyatukan ketiga-tiga unsur ini
Api boleh dinyalakan dengan adanya Minyak
Minyak boleh menyebabkan Api menyambar segala benda di sekelilingnya

Dengan sifat ini
Api dan Minyak bersatu untuk melenyapkan Air dari hidupku
Jika Air dan Minyak disatukan dalam satu bekas
Sudah pasti kelihatan perbezaan yang ketara antara Air dan Minyak

Minyak kelihatan bongkak dan takbur berdiri megah di atas Air
Minyak menganggap martabat Air terlalu rendah
Tidak berada setaraf dengannya
Sedangkan Air dengan rasa rendah diri menyembunyikan kesucian yang ada padanya

Minyak juga angkuh dengan sifatnya yang dapat membangkitkan kemarahan Api
Sehingga dapat membakar hati-hati insan lain apabila terkena padanya
Minyak sifatnya sangat licin
Sehingga manusia lupa bahawa Air dapat memberi manusia nikmat yang amat sangat
Air dapat memberi ketenangan, kedamaian dan keselesaan

Manusia boleh hidup tanpa Minyak dan Api
Kerana mereka hanya dapat menyuluh di tempat yang gelap
Tetapi manusia tidak boleh hidup tanpa Air
Kerana Air dapat melengkapkan keperluan hidup seharian

Aku tidak mengerti
Mengapa manusia mengangkat martabat Api dan Minyak sangat tinggi
Sedangkan Air mempunyai kesucian yang asli yang tidak boleh diduakan
Air tetap berasa rendah diri akan kelebihannya itu

Tahniah Minyak, kerana telah berjaya menyamarakkan kemarahan Api
Tahniah Api, kerana bahangmu telah melemahkan Air sedikit demi sedikit
Kini, aku dan Air sering kali berkocak
Akibat keegoan Api dan keangkuhan Minyak

Aku menjadi terlalu dahaga
Air sangat menghormati dan menyayangi Api dan Minyak
Walaupun Air tahu bahawa Api dan Minyak sangat membenci dirinya
Air ingin akur dengan kehendak Api dan Minyak dengan mengundur diri
Aku yakin kini Api dan Minyak bersorak dengan gembiranya
Kerana kemunduran Air dari sisiku
Tetapi aku melarang Air untuk berbuat demikian
Aku sentiasa memerlukan Air

Sekali lagi tahniah Api, tahniah Minyak
Kalian berjaya membakar hatiku sehingga rentung dan kering
Aku bersyukur padaMu ya Allah
Kerana Air masih lagi berada disisiku
Membasahkan hatiku yang kering dan mendinginkan hatiku yang terbakar
Membersihkan hatiku dengan sifat Air yang semula jadi

Air sering mengingatiku, Api dan Minyak mempunyai keistimewaan tersendiri
Air sering memuji-muji Api dan Minyak
Aku sangat berharap suatu hari nanti aku dan Air dapat disatukan
Aku juga berharap agar Allah akan membuktikan kepada Api dan Minyak
Bahawa Air itulah yang sering menyayangi dan merindui mereka setiap masa
Air itu jugalah yang dapat menjaga, melindungi dan menyayangi aku, Api dan Minyak dengan sepenuh hati
Aku juga berharap agar suatu hari nanti Api, Air dan juga Minyak akan bersatu menjadi sebuah keluarga yang aman, damai dan bahagian
Buat selama-lamanya, dunia dan akhirat……
INSYA-ALLAH…

0 ulasan:

Catat Ulasan